About


Collectief Elan(d) is een Gents performerscollectief.
Binnen dit collectief verenigen zich drie vrouwelijke makers/performers met een achtergrond in choreografie, regie en creatieve therapie. Chloé Geers, Jitse Huysmans en Katrijn De Cooman vormen een ongewone combinatie, maar één die speelse performances oplevert waarin het publiek de hoofdrol krijgt. Ontmoeting loopt als een rode draad doorheen hun werk, waarin ze bewust de passieve rol van het publiek doorbreken en spelen met alternatieve publieksopstellingen.

Katrijn De Cooman (1991) behaalde in 2016 haar master Autonome Vormgeving aan het KASK. In 2018 studeerde ze af als theaterdocent/regisseur aan de Toneelacademie Maastricht. Naast Collectief Elan(d) werkt ze als freelance (bewegings)theaterdocent, maker en speler bij o.a. Kopergietery, Wisper, Schouwburg Kortrijk, Het Paleis, Veerman, Odisee Hogeschool, NTGent, Victoria Deluxe en Platform K.

Chloé Geers​ (1991) studeerde choreografie aan de Fontys Hogeschool voor de Kunsten (Tilburg). Ze werkt als dansdocent bij MUDA (kunstsecundair onderwijs) en DKO STAP Roeselare. Naast Collectief Elan(d) is ze actief als danser en maker voor diverse projecten. Ze werkte o.m. samen met Opera Gent, Platform K, Julie Cafmeyer, Mus-e Belgium en Deewee.

Jitse Huysmans (1991) studeerde dramatherapie en werkte als dramatherapeut binnen de forensische zorg. Ze maakte o.m. sociaal-artistieke voorstellingen i.s.m. Stad Gent, OCMW en Kras, en speelt mee in een theatervoorstelling over justitie van U move 4 Peace. Momenteel werkt ze als theaterdocent bij diverse organisaties als STAP Roeselare, het scheldeoffensief, Schouwburg Kortrijk, NTGent en Veerman.

De drie makers bundelden hun krachten voor het eerst in 2015 voor de creatie van The Girl With Too Many Bags i.s.m. Croxhapox (Gent) en Het Huis Utrecht. Na een residentie bij Vooruit evolueerde het project tot In between spaces, een voorstelling die in première ging op TAZ#2017. De voorstelling toerde langs huizen en festivals als Radar (CC Mechelen), Jonge Hartenfestival (Groningen), Frascati (Amsterdam), CAMPO (Gent), CC De Schakel, (Waregem), Het Huis Utrecht, CC Wevelgem, CC De Steiger (Menen), Schouwburg Kortrijk en Leietheater (Deinze).

In de tussentijd creëerden Jitse Huysmans en Katrijn De Cooman nog Grote parade en klein garnizoen (CAMPO / Klein festijn) met Chloé Geers als artistieke coach.

Hun meest recente creatie Loving is Allowed ging eind 2019 in première bij LOD Muziektheater. Het was een productie van LOD, gecoproduceerd door Kunstencentrum Vooruit en ondersteund door de Vlaamse Overheid en Stad Gent. Voor de ontwikkeling van dit project gingen de makers in residentie bij Het Huis Utrecht, CAMPO, Schouwburg Brugge, LOD en Vooruit. Ze betrokken de toeschouwers zo nauw mogelijk bij hun maakproces door regelmatig materiaal uit te proberen met publiek erbij. Zo lieten ze o.a. tijdens DUIK (Max Last Leuven) en ‘150 jaar Koninklijke Stadsschouwburg: van kop tot teen’ (Schouwburg Brugge) work-in-progress zien. De geplande tournee is door de coronacrisis gedeeltelijk geannuleerd en verplaatst naar latere data. Bevestigde speelplekken zijn Leietheater, 30 CC, CC Mechelen, CC Nova, CC Belgica, CC De Brouckere, CC De Schakel en Schouwburg Kortrijk. Verder zijn we in gesprek met Hetpaleis, DE Studio, Het Huis Utrecht, Cement festival, Jonge hartenfestival en Theater aan Zee. 

In 2021 staat de nieuwe creatie I think we need to talk op de planning, een project voor de publieke ruimte dat wordt ondersteund door C-TAKT, workspacebrussels, Vooruit, De Grote Post, KAAP (Dansand!), Manoeuvre en Onbetaalbaar. In datzelfde jaar ontwikkelen Jitse Huysmans en Katrijn De Cooman de kindervoorstelling Daar door die deur deur (werktitel), geproduceerd door Het Paleis. Hierin wordt de Collectief Elan(d)-stijl op kindermaat toegepast.